Laine Quist & Läderlappen

En hyllning till kärleken

I sommar bjuder Gustav III på maskeradbal i operetternas operett Läderlappen – historien om avundsjuka och otrohet. Men också om kärlek, orgier i Champagne och kroppar.
Magasinet Det Händer fick en pratstund med Laine Quist, en sopran med kraftfull stämma som är producent, spelar Rosalinda von Eisenstein i år och också är en av grundarna i det sällskap som bestämt sig för att göra vad man har lust med, i operettform, några veckor varje år.

Laine Quist spelar Rosalinda von Eisenstein

Du är en av grundarna i detta sällskap som skapar fartfyllda och tänkvärda föreställningar på Ystad Teater. Hur började det?

Jag var med i ett sällskap med operaentusiaster som 2011 blev till Kammaropera Syd. Vi gjorde bl a turnéer på somrarna. Sen kom Rickard Söderberg och undrade om inte vi skulle hitta på något mer tillsammans. Då föll det sig så att Richard Bark, som drivit Ystadoperan under väldigt många år, skulle pensionera sig så vi pratade med ordförande på Ystad Teater, Thomas Lantz. Han gillade idén så sedan 2014 gör vi våra egna lekfulla och moderna varianter av kända stycken under 1 ½ vecka på sommaren.

Berätta om dina idéer och visioner.

Jag arbetar heltid som anställd operasångerska på Malmö Opera så min vision var, och är, att kunna göra något helt annat och något som ingen annan gör. Operett var min fundering och Rickard Söderberg tyckte det lät mycket spännande. Så tillsammans med hela teamet har vi skapat roliga och fartfyllda farser av kända operetter och andra verk som vi placerar i den tidsålder vi tycker passar med vår idé. Det ska vara roligt för publiken, beröra något som är aktuellt i vår moderna vardag och också vara en fröjd för ögat i scenografi och regi.

Hur går ni praktiskt tillväga för att hitta alla medarbetare?

Först och främst jobbar vi med sådana människor vi trivs tillsammans med och som vet vad som krävs. Vi har bara två, tre veckor på oss att repetera och sedan spelar vi runt 10 dagar bara. Vi är ganska många så alla måste vara riktiga proffs, kunna sitt och snabbt få ihop det till premiären. Så det är en riktigt exklusiv händelse varje år!

Det är fantastiska kostymer och sminkningar. På vilket sätt skapas dem?

När vi fått idén, cirka ett år innan, så hämtar vi inspiration från alla möjliga håll. Vi googlar på tidsepokerna för bilder och berättelser, vi ser filmer, får idéer från medarbetarna som gör maskerna och kostymerna. Rickard börjar jobba med översättning och bearbetning av texten. Sen ska det sättas tillsammans med regissören. Jag det är verkligen många roliga saker att arbeta med även om det också är väldigt intensivt.

Med allt du berättat känner jag en stor förväntan. Vad vill du, och hela ensemblen, att årets föreställning ska han gett publiken?

Att alla går från teatern med ett leende; glada och upplyfta av all lust och glädje föreställningen har.

Läderlappen, Ystad Teater, endast 29/6-7/7

Foto: Andreas Paulsson

I rollerna:

Rosalinda, marskalkinna – Laine Quist
Gabriel von Eisenstein, adelsman – Rickard Söderberg
Alfred/Alfhild, sol-och-vårare – Lotte Ohlander
Blind, advokat – John Löfgren
Falke, doktor och adelsman – Jakob Högström
Frank, fängelsedirektör – Anton Ljungqvist
Drottning Lovisa Ulrika av Preussen – Maria Streijffert
Konprins Gustav – Jakob Lindahl
Adolf Fredrik Munch, hovstallmästare – Johan Tötterström
Charles Geneviève Louis Auguste André Timothée d’Éon de Beaumont – Andreas Paulsson
Adele, husfru – Elinor Fryklund
Ulrika, spåkvinna – Katarina Lundgren-Hugg
Ida, åderlåtare och kvackare – Karolina Andersson
Gudlög, pottömmerska – Susanna Stern
Pulvret, hovpudrare – Carl Ackerfeldt
Sture Ollonberg, häradshövdning – Kalle Leander
Johan Christopher Toll, filolog – Kjell Johansson
Hans Ramel (Bygge-Hans) – Daniel Svenson
Carl Fredrik Scheffer af Trolleholm – Philip Hartman
Axel von Fersen – Per Fernesten
Stina Piper – Lisa Löfqvist
Maria Wilhemina von Neipperg – Annie Fredriksson
Cajsa Warg – Line Juul Andersen
Carl von Linné – Fredrik Andersson van Keesbeck
Hovsångerska Elisabeth Olin – Susanne Resmark
Dansare – Isabel Fernandez, Felicia Daxberg, Mathias Boeryd, Anton Engström

Idé – Laine Quist, Jonas Samuelsson & Rickard Söderberg
Regissör – Niklas Riesbeck
Koreograf & bitr regissör – Melker Sörensen
Dirigent – Jonas Samuelsson
Text – Rickard Söderberg
Dramaturgi – Rickard Söderberg, Jonas Samuelsson & Niklas Riesbeck
Arrangemang – Nils-Petter Ankarblom
Producent – Lotte Ohlander & Laine Quist
PR – Birds Will Sing For You
Ljusdesign – Sara Andersson
Kostym – Ann Walton & Anya Jernsjö
Mask & Peruk – Freja Täck
Inspicient – Susanne Sandquist
Foto – Andreas Paulsson
Webdesign – Maja Rodrick
Ett särskilt tack till Malmö Opera